het Oosten van het Zuidereiland

23 december 2014 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Invercargill was niet zo heel spannend, maar op de camping hadden we internet dus hebben we daar even wat dingen voor Australie geregeld. S ochtends op weg naar Dunedin. We hadden de tijd dus hebben op ons gemak gedaan. Onderweg vaak gestopt. Watervallen bekeken (de meest gefotografeerde nog een keer gefotografeerd ;-p), we hebben stranden gezien met en zonder hoge golven. Een vuurtoren, zeeleeuwen, pinguins zouden er zijn, maar die waren er niet... (*zucht* ze moeten altijd ons hebben ;-p) en we zijn op het zuidelijkste puntje van NZ geweest (4800 km van de zuidpool) dus we waren nuttig en sociaal bezig geweest toen we savonds in Dunedin aankwamen.

Sochtends wederom een zonnetje maar wel een gigantisch harde wind! Maar dat hield ons niet tegen, wij met de bus naar het centrum. Daar begonnen bij Cadbury World, een chocolade fabriek. Als je daarbinnen stapt en het personeel in paarse tuinbroeken ziet werken dan schiet er meteen een beeld van oempa loempas door je hoofd (of dat ligt natuurlijk aan mij :- D) ook hadden we een hyperactieve gids die ons liet zien hoe het allemaal werkte in de fabriek. Aan het begin kregen we een tasje mee, dat aan het eind helemaal vol met chocolade zat..maar leuk om te zien hoe het allemaal werkt, en dat ze nu gewoon de paaseieren al af hebben..
Op naar de volgende rondleiding deze ronde bij Speights NZ's grootste bierbrouwerij sinds de aardbeving in Christchurch. Ook daar hadden we een hele enthousiaste gids, die ons wegwijs maakte in de brouwerij. Van boven naar beneden een rondleiding gekregen want zo werd het bier ook gebrouwen.. en daarna mocht je natuurlijk de verschillende Speights creaties proeven. 6 stuks hadden ze op de tap zitten, die mocht je zelf tappen. Dus de hebben we ook maar even geproeft, je moet natuurlijk wel weten waar je geweest bent ;-)

De dag erna op weg richting Christchurch. Deze weg was iets minder interessant maar goed.. uiteindelijk zijn we geeindigd in Akaroa een klein dorpje ten oosten van Chistchurch. Waar we ons volgende avontuur alvast geboekt hadden voor de dag erna.. dus sochtends eerst gaan sightseeen (of zoiets) en daarna was t tijd om ons in een wetsuit te hijsen, want we zouden met dolfijnen gaan zwemmen! Dikke wetsuit aan, was ook wel nodig want t water was KOUD! Maar met zo n wetsuit goed te doen :-) op de boot duurde t niet lang voor er hector dolfijnen (NZ dolfijnen, de kleinste in hun soort. Ca 1, 5mtr lang) gespot waren. Toen er even later een aantal bij elkaar zaten mochten we het water in. Helaas bedachten de dolfijnen zich en gingen zij een andere kant in.. :-s wij het water weer uit... even later weer dolfijnen genoeg om het water in te mogen.. helaas hadden de dolfijnen ook deze keer geen zin in ons.. dus zonder met ze gezwommen te hebben teruggekeerd.. volgende keer beter.. :-)

Daarna doorgereden richting Christchurch. Uiteindelijk de nacht bij Kaiapoi doorgebracht, een klein dorp ten noorden van Christchurch. Om vervolgens richting Kaikoura te gaan. Buiten dat Maarten er naar de kapper geweest is was er niet zo heel veel te doen. (De whalewatch e.d. besloten we in Aus te gaan doen) Dus zijn we naar Hanmer Springs gereden. Een plaats die bekend staat om zn thermaalbad en de sportieve dingen die er te doen zijn. Wie zouden wij zijn als we niets zouden gaan doen ;-) deze ronde kregen we een regenpak inclusief laarzen aan. Het scheen dat er op het quad parcours nogal veel water lag. Ben ik blij dat we zo n pak aanhadden! Er lagen best veel grote plassen waar veel water van omhoog kwam. Aan het eind zagen we er dan ook heel anders uit dan toen we begonnen ;-) daarna was t tijd voor ontspanning. We hebben een paar uur in de thermaalbaden gelegen. Een soort Sanadome maar dan buiten ;-) Weer helemaal zen!

De dag erna op weg richting Greymouth. Zijn jullie daar niet al geweest? Ja klopt, we wilden een treinreis gaan maken Christchuch - Greymouth - Christchurch, maar die spoorlijn ligt gelijk aan de weg. Dus waarom zouden we hem niet gewoon zelf rijden? Dus nu rijden we deze van Greymouth naar Chirstchurch. Onderweg nog gestopt bij Waiuta, een 'spookstadje'. 50 jaar geleden werd hier nog naar goud gezocht, nu is er niets meer van het dorp over!
Daarna nog bij de Brunner mine gekeken. Een mijn waar in 1896 meer dan de helft van de mijnwerkers onkwam door een onderaardse explosie. Je kon natuurlijk niet meer in de mijn, maar kreeg er wel een indruk hoe het geweest was.

Aangekomen bij Greymouth besloten nog een stukje door te rijden voordat we een camping zouden zoeken, het was ten slotte nog vroeg ;-) de eerste camping was nog geen half uur verder, dus de volgende zouden we wel pakken... aangezien we in een wintersport gebied zaten waren er geen campings.. een aantal dorpjes (lees 4 huizen is een dorp) verder besloten dan maar door te rijden tot Christchurch. Het was de bedoeling dit in 2 dagen te doen maar ja.. de reis langs t spoor is wel zeker de moeite waard! Je ziet de trein op een gegeven moment 'verdwijnen' in de grots, best leuk om te zien. En vooral de bergen waar je doorheen komt. De vergezichten en uitzichten blijven gewoon mooi!

Nu dus nog een paar dagen Christchurch voordat we vrijdag naar Australië gaan! :-)

Christchurch is een indrukwekkende stad! Hoeveel een aardbeving aan kan richten.. in theorie heb je wel een idee, hier kun je het met je eigen ogen zien.. Hoe ze er verder mee omgaan is ook leuk ok te zien. Overal zijn ze druk bezig allea te herbouwen, een wwinkel centrum van containers, kunstprojectjes om leegte te vullen, doen ze goed! Om toch een beetje in de kerststemming (kerstmarktgevoel) te komen hebben we voor het idee maar een Duitse braatworst op ;-) verder is het kerstidee nog ver te zoeken! Korte broeken associeren wij nu eenmaal niet met kerst, maar wie weet de hele stemming zou zo om kunnen slaan ;-) in ieder geval gaan wij ons hier de laatste paar dagen nog wel vermaken! Voor jullie nu alvast fijne feestdagen! :-)

1. Diana:
    23 december 2014
    jullie hebben het weer druk gehad. nu misschien een paar daagjes rustig aan voordat jullie naar Australie vertrekken. Groetjes en fijne kerstdagen.
  2. Kees en Karin:
    24 december 2014
    Jullie zijn ondernemend genoeg, alleen de attracties werken niet altijd mee! Hele fijne Kerstdag in de zon en goeie vlucht naar Down Under. Vermaken zullen jullie je nog wel, maar de tijd gaat zo snel.
  3. Elise:
    25 december 2014
    Veel gedaan, veel gezien :)
    Leuk allemaal !! Nog fijne dagen en alvast een goeie reis naar Australië ! X