Airlie Beach, Whitsundays, Hervey Bay, Fraser Island

20 januari 2015 - Hervey Bay, Australië

Aangekomen in Airlie Beach. We hadden weer echt een groot hostel. Had van Centerparcs kunnen zijn, tis namelijk helemaal aangelegd in een soort regenwoud. :-) Airlie Beach zelf is maar een klein dorp, waar eigenlijk niet zo heel veel te doen is. Iedereen die je spreekt zit hier ook alleen maar om naar Whitsundays te gaan. De Schotten van Magnetic Island kwamen we hier ook weer tegen, zij gingen een nachtje langer dan wij, en ook op een andere boot. Later hadden we vast ingecheckt voor de trip, kreeg je daar een tasje mee wat je mee mocht nemen, meer mocht niet.. dus daar zit je dan een grote en een kleine rugzak; wat neem je wel en niet mee.. viel nog niet tegen, zelfs nog wat ruimte over ;-) Dus het zeilen kan beginnen! Zo gezegd zo gedaan om 6.50 de wekker om op tijd bij de boot te zijn. Het was een echte volle maan boot (uit de film), alleen was er nauwelijks tot geen wind, dus werd zeilen lastig en ging de motor aan. Eerste stop wat Whitehavenbeach, het strand van de ansichtkaarten. Het hele witte, fijne zand en het hele heldere blauwe water. Daar kregen we de tijd om rond te wandelen of om te gaan zwemmen. We zijn erachter het water is net zo helder als het eruit ziet! Daarna naar een rustige baai voor de nacht. Omdat er geen licht uit de omgeving is, zie je daar echt superveel sterren! Onze schipper had ons astrologie les gegeven, zodat we nog wisten wat we zagen ook. Slapen op zo'n boot met 8 man in een klein hok zonder airco, geen succes! Maar goed, we moesten toch vroeg weer op. Vandaag gingen we in twee baaien snorkelen. Echt mooi! Ondiepe baaien, met veel gekleurd koraal en bijpassende vissen. Bij de afgrond van het koraal naar de diepte (of hoe ik dat ook uit moet leggen) nog een haai gezien, geen gevaarlijke of supergrote, maar toch! :-) savonds nog een 'afterparty' met iedereen van de boot. Doen ze schijnbaar altijd. Ze zullen wel een deal met de kroeg hebben, want de kroeg verdiend er genoeg aan als er elke keer 20 man binnen komen.

Weer terug bij ons hostel trad hetzelfde bandje op als op Magnetic Island, The Wee Johnnies. Daar nog even mee gebuurt, daarna was het tijd om met de nachtbus naar Hervey Bay te gaan, vanwaar onze trip naar Fraser Island gaat beginnen. 15 uur later waren we op de plaats van bestemming, Hervey Bay. Dit bleek een nog kleiner dorp dan Airlie Beach. Het is maar goed dat we rustig aan gedaan hadden voordat we het dorp gingen verkennen, anders waren we helemaal zo klaar. ;-) Om half 7 de wekker want we werden opgehaald voor de ferry. Aangekomen op Fraser Island werden we daar opgewacht door een mooie roze 4x4 bus, die ons vandaag rond zou gaan chauffeuren. Fraser is een eiland wat alleen uit zand bestaat. Alle planten en bomen die er groeien, groeien dus in het zand. Ook alle wegen zijn daarom zandpaden, en omdat het nogal op en neer gaat heb je hier ook zeker wel een 4x4 nodig. De hele bus schudt vaak heen en weer. ;-) Ook is dit het thuis van vele dingo's. Die leven hier in t wild, en hier wordt dus ook overal voor 'gewaarschuwd'. Geen rten meenemen, niet alleen lopen enz. De eerste stop was Lake Mackenzie, een helder blauw zoetwatermeer midden op een door zoutwater omringd eiland. Zorgde wel voor een mooi plaatje. Daarna een km of 6 gewandeld door het regenwoud. Gelukkig was het niet zo heel warm.. ;-) Onderweg nog grotte spinnen en een dingo gezien, veel vogels en insecten gehoord en muggen gevoeld... Grappig eiland is het wel, dat is zeker! :-) De volgende dag was meer een strand dag. Niet op het strand liggen, maar erovereen scheuren, met een andere, weliswaar ook roze, 4x4 bus. Het strand is hier namelijk gewoon een weg! We hebben gezwommen in een kreek en in de champagne pools en natuurlijk het scheepswrak gezien wat hier ligt. Hierna mochten we naar het resort om te zwemmen en te bubbelen.Na het avondeten was t tijd de ferry terug te pakken. Wij allemaal keurig op tijd, zijn de mensen van het resort die zelf ook de ferry moesten hebben gewoon te laat! Schijnbaar is de ferry dit gewend ;-) Dus nog gewoon meegekund en ook weer op tijd in het hostel aangekomen. Dus wat wil je nog meer...

Foto's van Fraser en Whitsundays zullen hier (voorlopig) niet op komen, mijn telefoon is niet waterdicht en aangezien beide trips veel water bevatten... geen fotos met mn telefoon, ik ken mezelf ;-).

Nu onderweg naar Byron Bay, waar we een paar dagen zullen verblijven voordat we gaan surfen bij Spot X.

1. Kees en Karin:
    20 januari 2015
    Hoort allemaal heel relaxt aan, behalve dan dat vroege opstaan of raak je daaraan gewend? Nog 1,5 week te gaan, geniet van de warmte daar, want hier is het weer hopeloos. Al eerder gesurft?
  2. Allejandra:
    20 januari 2015
    Nope nog niet eerder gesurft.. ja in mn hoofd ;-) daar lijkt t me niet zo moeilijk maar ik weet zeker dat dat goed tegen gaat vallen, maja ;-)
    De temperatuur zal wel wennen zijn straks ja.. is Tjeerd er alweer aan gewend?
  3. Henk en Gerri:
    20 januari 2015
    Dit stuk van de Oostkust van Australie betekent voor jullie dus veel zon, zee en water. Toch ook mooi met de verschillende boten en scheuren over het zandstrand. Geniet maar lekker van alle warmte. We zullen zorgen dat de verwarming aan staat als jullie thuis komen!!! Gr. Henk en Gerri.
  4. Dion:
    25 maart 2015
    Klinkt goed :D ik vertrek 1 april naar Australie en 23e de terugvlucht. Stap uit bij Sydney ik verblijf in hostels maar heb nog geen datums vaststaan vanaf de 3e dag, ga naar blue mountains, daarna Cairns veel tours boeken, dan Airlie beach, misschien Brisbane en dan (op tijd) via Sydney weer naar huis. heeeft iemand nog wat tips of iets? groetjess Dion