laatste deel noordereiland

9 december 2014 - Wellington, Nieuw-Zeeland

Even kijken hoe ver waren we... van Rotorua zijn we naar Matamata gereden a.k.a Hobbiton waar de Lord of the rings en The Hobbit films opgenomn zijn. Leuk om te zien hoe ze overal aan gedacht hebben en hoe ze alles in verschillende groottes gemaakt hebben om t echter te doen lijken.. na een rondleiding door de 'set' gehad te hebben zijn we verder gereden naar Taupo waarvan we onderweg besloten hebben meteen door te rijden naar Turangi. Daar hebben we overnacht om de volgende dag met de skilift naar 2020mtr hoogte zijn gegaan op mount Ruapehu, blijft vreemd (en koud) met je korte broek in de sneeuw ;-) daarna onze wandelschoenen *lees nikes* aangedaan om een stukje te gaan wandelen naar de Towhei Falls en de Dempher Falls geweest (waar je via een prive weiland met schapen moest komen). Beide watervallen van 15mtr resp 74mtr hoogte. In het Tongariro national park heb je ook een dagwandeling bj vulkanen maar daar moet je getraind/sportief voor zijn en dat zijn wij zeg maar niet helemaal.. dus dat moesten we helaas skippen.

Daarna via Taumaranui via de Forgotten World Highway naar Stratford. Een oude snelweg wat nu eigenlijk meer erg heeft van een bergweggetje. Waar je onderweg van alles tegenkomt, van watervallen tot mooie vergezichten. Je doet er even kver maar het is dan ook zeker de moeite waard.
Van Startford via New Plymouth de Surf Highway 45 gereden. Een weg vlakbij de zee met de beste surfspots van de westkust. H t weer zat alleen niet helemaal mee, dus echt gave golven hebben we helaas niet gezien. Maar de dorpjes waar je doorheen komt zijn sowieso leuk om te zien, echt ingericht in surfstijl!
Daarna vanwege het weer eigenlijk via Wanganui en Palmerston North rechtstreeks naar Wellington gereden. Waar we op de minst gezellige camping tot nu toe hebben gestaan. Eigenlijk mocht je t geen camping noemen en was het gewoon een parkeerplaats. Maar alle faciliteiten waren aanwezig er stopte een bus voor de deur en het was nog betaalbaar ook ;-) de volgende dag eerst met de camper naar Miramar gegaan, een deel van Wellington dat bekend staat om de oude filmgeschiedenis. Daar hebben we bet Roxy theater, een jaren 20/30 bioscoop gezien en zijn we naar de Wetacave gegaan. In die cave maken ze alle props en special effects voor films zoals LOTR, superman returns en King Kong. Camper weer geparkeerd op de camping en daarna met de us de stad in gegaan. In een korte tijd midden in het centrum zonder pparkeerproblemen :-) natuurlijk kon een ritje in de Cable car niet ontbreken, een soort oude tram die een steile helling op rijdt, vanwaar je wel een mooi uitzicht over de stad hebt. Het national tattoo museum, het Te Papa museum, over het ontstaan van NZ, en Cuba street. Cuba street is een straat met van alles wat. Van restaurantjes, tot barretjes en van kledingzaak tot hippiestore. Maar ook de mensen waren verschillend van kindere in hun schooluniform tot skaters en van toeristen (echte met afritsbroek en witte sokken en sandalen) tot mensen die denken dat ze hip zijn ;-) daar hebben we in de Irish pub even wat gedronken, we hoefden ten slotte toch niet meer te rijden, en dus een beetje mensen gekeken. Daarna nog wat gegeten i een voor ons nogal luxe restaurant en daarna de bus maar weer terug gepakt naar de camping.
Vandaag (dinsdag) maken we de overtocht van het noorder naar het zuider eiland. (Wellington naar Picton) en dan gaan we bet zuidereiland onveilig maken ;-) maar eerst nog 3 uur op de boot op zoek naar Willie en Flipper :-)

1. Ingrid & Stefan:
    10 december 2014
    Veel plezier lieverds. Wij lezen wel mee vanuit de kou. Xxxx