Melbourne, Great Ocean Road

31 december 2014 - Adelaide, Australië

Nga Keenatt,

Geland in Melbourne, aangezien het avond was en ons hotel beneden een drukke bar had, moesten we natuurlijk eerst even iets gaan drinken. De dag erna een tramkaart gekocht en op naar het CBD (central business district, zoals ze het centrum hier omschrijven). Daar eerst zelf rondgewandeld. Begonnen op het federation square, een groot levendig plein met hele artistieke gebouwen. China town, de winkelstraat en de asociaal dure winkelstraat (Gucci, Prada, Hermes) bezocht, daarna met de tram een citytour gemaakt. Een tram rijdt de hele dag rondjea om het centrum en verteld dan meteen wat je ziet. Daar uitgestapt bij de Victoria markt. Een overdekte markt met van alles, groente/fruit tot souvenirs. Daarna via de St Paulscathedraal terug naar het CBD gewandeld. Volgende dag naar St Kilda gegaan. Dat is een wijk van Melbourne aan het strand. Dus over de boulevard gewandeld, daar was een arts en craft market dus er hing meteen een leuke sfeer. Savonds was er weer live muziek in het hotel, dus daar nog even naar geluisterd. Daarna was het weer bedtijd want om 6.15 zou de wekker weer gaan. Om 7.00 werden we opgehaald voor de Great Ocean Road tour, omdat we zelf geen auto hadden/wilden huren was dit net zo makkelijk :-) dus in de bus gestapt en laat het allemaal maar komen.

Het begon in Torquay de stad waar het surfen ooit allemaal is begonnen van Australie. En eindelijk hebben we ook echt daadwerkelijk surfers in actie gezien :-) Na deze stad nog door een aantal kleinere steden gekomen en een aantal keren een mooi uuitzicht op de zee gehad. Een tijdje later was het tijd voor een wandeling. We gingen door het regenwoud lopen, daar hadden ze bomen van wel meer dan 100 mtr, de op 2 na grootste ter wereld. Terug naar de oceaan en naar de 12 apostels. Het zouden 12 rotsen moeten zijn die uit t water steken, vanaf waar wij stonden waren er 8 te zien.. meer als de helft, best goed toch ;-) Next stop Loch en Gorge; een stuk strand waar 2 mensen, die op een schip zaten dat aan het zinken was, aan land zijn gekomen. Mooi uitzicht bij heel ruig maar helderblauw water. Onze laatste stop op de GOR was Londenbridge. Een brug waar tot 1990 2 bogen inzaten, net als de brug in Londen. (Hoe zouden ze aan de naam zijn gekomen ;-p) maar in 1990 is een van die twee bogen ingestort, waardoor er dus maar 1 boog overbleef. Officieel heel het nu daarom de Arch, maar overal staat nog Londen bridge. De twee mensen die op de laatste boog zaten tijdena het instorten zijn met de helicopter opgepikt. (Even ter info..)

Daarna voor ons avondeten naar het einde van de GOR, een plaats die Warnambool heet. ( plaats aan het water op zn Aborigibals) Verder was er niet zo heel veel te beleven daar volgens mij.. Wel nog gestopt bij Tower Hill Wildlife Sanctuary. Daar hebben we kangaroes, emoes en een koala gespot. :-) Daarna naar Halls Gap gegaan waar we de nacht doorgebracht hebben, in een hostel. Op een kamer met zn 4en, een Noor en een local (uit Sydney). We sliepen in een dorp in het Grampian National Park, waar we de volgende ochtend om 7 uur onze tour ook weer hervat hebben. Begonnen met nog een aantal kangaroes. Waarna onze tocht zich voortzette naar de Mackenzie falls. De hoogste watervallen van het park. Omdat ze de hoogste zijn, zat er ook een wandeling bij, dus nog sportief gedaan ook :-) En er zaten kaketoes en een wallaby. Helaas niet de redneck (wij zagen het al voor ons; tuinbroek aan, petje op en een blik bier in zn hand..) maar het was de zwarte wallaby. Dus nog wildlife gezien ook! Nog een mooi uitzichtpunt gehad en toen was het tijd om de bus naar Adelaide te gaan halen. 8 uur later op de plek van bestemming :-). Nog even moeten zoeken naar een slaapplaats, maar ook dat is allemaal goedgekomen. Morgen Adelaide maar eens gaan verkennen!

Nog 1 ding, ik mag niet discrimineren en zal dit dan ook niet doen, maar wat heb je een stom volk! Wordt er gezegd dit niet doen, doen ze het toch. Om zo lat terug bij de bus zijn, komen ze een half uur later een keer aankakken. En het maakt niet uit waar en wanneer je ze tegenkomt (tegen komen doe je ze dat is een feit, want ze zijn overal), tis altijd hetzelfde. En misschien kunnen ze er zelf niet eens altijd iets aan doen, misschien zien ze wel niet zo goed door die 'nauw eugskus'.. of heb ik nu teveel gezegd... ;-)

Hoe dan ook alvast de beste wensen voor 2015! :-)
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Diana:
    31 december 2014
    jullie hebben al heel wat afgewandeld lees ik wel, nog geen paar schoenen versleten.
    nog een hermes tas gekocht of denk je er nog even over?
    het is wel elke morgen vroeg op maar dat ben je wel gewend.
    geniet van het vervolg van je reis en alvast een goede jaarwisseling gewenst. Kijk uit bij de haaien zaterdag we hebben jullie graag weer heelhuids terug.
  2. Allejandra:
    31 december 2014
    We zullen voorzichtig zijn hoor.. we zitten in een kooi dus moet goedkomen ;-)
  3. Kees en Karin:
    31 december 2014
    Weer een geweldig reisverslag, of we er zelf bij zijn. En ja domme mensen heb je overal! Een spetterende jaarwisseling toegewenst en alle goeds voor 2015. Bij jullie is het dat al snel.
  4. Henk en Gerri:
    31 december 2014
    Weer veel cultuur gesnoven, lezen wij.
    Wij kijken niet zo "nauw" maar zien nu, op oudejaarsavond 31 dec. wel al vuurwerk en foto's van de jaarwisseling, genomen op 1 januari.
    Das wel apart.
    Maar wij hebben oliebollen en sneeuw hier, jullie niet!!!!
  5. Leo:
    31 december 2014
    Luitjes, voor jullie de beste wensen voor 2015. Apart om te weten dat jullie alweer een paar uur in 2015 zitten.
    Kun je ons mooi vertellen wat er komen gaat :)
    Geniet van de dag, van elkaar en de mooie omgeving want ..... Zaterdag gaan jullie naar de haaien :)
  6. Ingrid & Stefan:
    1 januari 2015
    Gelukkig nieuwjaar lieverds! Wij blijven lekker lezen. Veel plezier nog xxxx