toepasselijke naam; deel 2

15 december 2014 - Invercargill, Nieuw-Zeeland

Na 2 dagen regen vonden we bet wel weer tijd voor wat zon, en omdat we de gletcher op zouden gaan (en dit alleen met mooi weer mogelink is... zou dit wel fijn zijn) Dus gelukkig werden we de volgende dag wakker met een zonnetje! Dus op naar de gletcher! We kregen daar warme sokken, schoenen en een regenjas aan.. daarna met de helikopter naar boven. Dan zie je een enorme ijsmassa voor je en denk je hier kant het niet zijn want ik zie niemand anders.. todat de helikopter bijna geland is, dan zie je nog 30 man gebukt op het ijs zitten. Zo een grote ijsmassa is het! Geland voorzichtig uitgestapt, andere mensen weer mee terug. Kregen we daar nog van die crampons (of hoe je het ook schrijven mag) van die spikes voor onder je schoenen... je zou zeggen die kun je niet verkeerd om om doen,.. punten het ijs in.. nou sommige mensen krijgen het toch voor elkaar de punten in hun schoenzool te zetten :-s maar goed, toen ook dit probleem verholpen was kon de tocht beginnen :-) op die spikes over het ijs achter onze gids aan.. hoe gaaf dat er uit ziet kan ik niet uitleggen ik hoop dat de fotos dit een beetje duidelijk maken! Heel wit blauw helder water wat je nog kunt zien, af en toe een watervalletje waar je gewoon uit kunt drinken. We zijn een soort kloof ingeweest, dan sta je omringd door muren van 4 mtr hoog.. dan voel je je pas echt klein en besef je pas hoe groot die ijsmassa is! Deze gletcher ligt op 700 mtr hoogte en is redelijk goed bereikbaar in verhouding met anderen.. ook verschuift deze nog 4 a 5 mtr per dag.. dus elke dag moeten ze iets verder gaan om het ijs op te kunnen.. na ruim 2 uur over het ijs gelopen te hebben zat het er weer op. De hekikopter kwam ons weer oppikken en zette ons braaf weer beneden af.. zo zijn wij toch nog een beetje solidair naarjullie toe, wij zijn ook de kou in geweest ;-)

Daarna doorgereden naar Haast. Wat een superdorp is dat! 6 huizen en 4 plekken waar je kunt gaan slapen, een supermarkt/restaurant/ijstent en 100.000 muggen en steekvliegen.. voordat we gingen slapen 15 van die beesten in de camper gevangen ;-) MAAR toen we opstonden scheen de zon gewoon weer :-) dus vol goede moed, muggebulten en goede zin op weg naar Queenstown.

De weg hiernaartoe was misschien wel de mooiste tot nu toe. Hoge bergen besneeuwd en bebost, blauwe grote heldere meren en dat allemaal via bergweggetjes. Dat maakt het in de auto zitten hier ook allemaal een stuk minder erg ;-) dus voordat we het wisten zaten we al in Queenstown. Echt een leuke stad is dat. Het heeft een moderne uitstraling in het centrum. Het ligt aan het water met bergen op de achtergrond, dus het uitzicht is ook perfect! Na wat rondgewandeld te hebben wat gedronken in het zonnetje met uitzicht op het water. Wat wil je nog meer? Daarna eens nagedacht wat we de dag erop konden gaan doen.. ;-) Bungeejumpen...? Paragliden...? Helikopterrondvlucht...? Dat hebben we allemaal al gedaan n we wilden nu iets anders :-D dus.. nu gaan we skydiven!!

De volgende dag was het zover we werden met het busje opgehaald en naar Glenorchy gebracht (ook wel bekend als Paradise) en waarom bleek later... daar werden we in een jumpsuit gehesen, kregen een mutsje en een bril en natuurlijk een tuigje aan.. nu was het wachten op het vliegtuigje.. Deze was er zo en toen konden we vertrekken. Met 6 man kon je erin, 3 instructeurs plus 3 springers. Op naar de 12.000 ft hoog (ofwel ongeveer 4000 mtr hoog) Daar zit je dan in een vliegtuig op 11000 ft en dan gaat de deur open, alles wordt voor de laatste keer gecheckt en de eerste kan het vliegtuig uit..! Dan begint je 45 sec durende vrije val, waarbij je niet weer waar je moet kijken. Alles is even mooi! De besneeuwde bergen, de beboste bergen en get superblauwe en heldere meer! Terwijl je dan met 200 km/u naar beneden valt en druk bent met rondkijken, heeft de instructeur op een gegeven moment het idee je parachute open te doen ;-) zodat je al paraglidend verder naar beneden gaat. Maar hoe gaaf die eerste 45 sec zijn (hoe kort ook)!! Daarna kun je in een rustiger tempo genieten van het uitzicht en verteld de instructeur precies wat je allemaal ziet. Na wat rondjes gedraaid te hebben weer netjes op het begin grasveld geland. Je wordt weer losgekoppeld en dan zit het er op :-s Maar hoe dan ook, dit is echt zeker voor herhaling vatbaar! :-)

Vandaag op weg naar invercargill. Zou niet zo n heel boeiende stad zijn, maar de weg ernaar toe zou wel mooi zijn.. de weg is inderdaad anders dan de rest hier.. je rijdt niet langs de zee, tis vrij plat, er staan schapen, koeien en herten je zou dus eigenlijk kunnen zeggen dat het vergelijkbaar is met NL ;-) maar het zonnetje scheen en het was toch wel leuk om te zien.. onderweg nog een paar keer gestopt voor wat uitkijkpunten en nu eens kijken wat Invercargill ons te bieden heeft :-)

1. Henk & Gerri:
    15 december 2014
    Hallo M & B
    Zijn allemaal mooie dingen die jullie doen daar.
    Op de foto's ziet het er allemaal "Cool "uit.
    Jullie hebben gelijk, als je daar bent moet je ook alles meemaken.
    Je komt daar waarschijnlijk maar een enkele keer in je leven.
    Mooi om de verhalen te lezen.
    geniet daar maar goed.
    Henk & Gerri
  2. Marlies:
    15 december 2014
    Woooow actievelingen! Super goed!
  3. Elise:
    17 december 2014